KAMPANIA PROMOCJI W 2023 I 2024 R. – Jak promujemy zawód radcy prawnego

0

Pod hasłem „Problemy prawne? Nie szukaj ucieczki, szukajradcy.pl” w ubiegłym roku trwała kolejna odsłona kampanii promocji zawodu zaplanowanej przez Krajową Izbę Radców Prawnych. Szacuje się, że dotarła ona do ponad 18 mln Polaków. Jednocześnie w 2023 r. na zlecenie KIRP przeprowadzono badania rozpoznawalności zawodu radcy prawnego, których celem były ocena skuteczności kampanii i zaplanowanie kolejnych akcji promocji. Czy zatem kampania osiągnęła już zamierzony cel? We wnioskach z badania podkreślono, iż dla osiągnięcia jeszcze lepszych wyników promocja nadal jest niezbędna, a działania warto skupić na wzmocnieniu wyróżnialności radców prawnych wśród innych zawodów prawniczych, zwiększaniu świadomości zakresu kompetencji radców, a także ułatwianiu znalezienia radcy prawnego. Temu służyć będzie kolejna odsłona kampanii, zaplanowana na 2024 r.

Podczas ubiegłorocznej kampanii spoty promocyjne zachęcające do korzystania z usług radcy prawnego i ogólnopolskiej wyszukiwarki szukajradcy.pl emitowane były w Internecie, telewizji (stacje tematyczne Grupy TVN i Grupy Polsat), radiu (stacje RMF FM i TOK FM), a także w pociągach dalekobieżnych.

Celem kampanii było poprawienie wśród Polaków rozpoznawalności zawodu radcy prawnego i zbudowanie wizerunku radcy jako godnego zaufania eksperta w różnych dziedzinach prawa oraz promowanie wyszukiwarki szukajradcy.pl. Sprawy karne, kredyty, rozwody, sprawy spółki, wierzytelności czy skomplikowane umowy – to tylko niektóre z tematów podejmowanych w ramach kampanii promocji.

W efekcie działań kampanijnych do końca listopada 2023 r. odnotowaliśmy 316,5 tys. wejść na stronę www.szukajradcy.pl, natomiast w analogicznym okresie 2022 r. było ich 215,1 tys.

Badania rozpoznawalności zawodu

Jednocześnie w 2023 r. na zlecenie KIRP wśród dwóch grup docelowych – osób prywatnych oraz firm różnej wielkości – przeprowadzono badania rozpoznawalności zawodu radcy prawnego, których celem była ocena skuteczności kampanii promocji – określenie poziomu zmiany kojarzenia zawodu radcy, użytkowania wyszukiwarki szukajradcy.pl oraz potencjału usług radców prawnych. Pierwsza tura badań odbyła się przed rozpoczęciem kampanii – w marcu 2023 r., druga natomiast po jej zakończeniu – w październiku 2023 r. W drugim badaniu odnotowano zauważalny wzrost poziomu kojarzenia zawodu radcy prawnego i deklarowanego poziomu korzystania z usług radcy, istotny wzrost poziomu kojarzenia kompetencji radcy prawnego oraz gotowości skorzystania z jego usług, a także z wyszukiwarki szukajradcy.pl. W badaniu nadal jednak ujawniono relatywnie dużą grupę osób, które wolą rozwiązać kwestię prawną bez korzystania z usługi profesjonalnego prawnika. Celem zaplanowanej na bieżący rok kampanii będzie dotarcie do tej właśnie grupy Polaków i przekonanie ich do korzystania z pomocy radców prawnych poprzez wzmocnienie wyróżnialności radców wśród innych zawodów prawniczych, zwiększanie świadomości zakresu kompetencji radców prawnych oraz ułatwianie znalezienia radcy prawnego.

W działaniach kampanijnych zaplanowanych na 2024 r. wykorzystane zostaną najsilniejsze media w grupie docelowej (30–59 lat), czyli telewizja i Internet. Ich uzupełnieniem stanie się ponownie kampania w radiu, tym razem ze wzmocnieniem porannego dotarcia reklamowego. Planowane jest także stworzenie dwóch nowych formatów promujących usługi radcy prawnego i zwiększających u odbiorców świadomość konkretnych problemów prawnych, z którymi można zgłosić się do radcy. Będą one emitowane na YouTube w formie klipów reklamowych oraz publikowane w mediach społecznościowych KIRP.

Start tegorocznej kampanii promocji planowany jest na kwiecień.

Współpraca z influencerami

Jednocześnie wraz z ubiegłoroczną kampanią w mediach zawód radcy prawnego z inicjatywy Komisji Promocji Zawodu KRRP intensywnie promowaliśmy w ramach współpracy z popularnymi w internecie influencerami. Byli to: Dandycore (blogerzy modowi, materiały dotyczące odpowiedniego stroju do sądu), Mądra Babcia (wywiad z radcą prawnym o tym, w jaki sposób może on się przydać i jak znaleźć radcę), Mała Wielka Firma (wzmianka o szukajradcy.pl w newsletterze otrzymywanym przez ponad 14,6 tys. przedsiębiorców), Pan Belfer (popularny w Internecie nauczyciel; wywiad z radczynią o tym, jak się zostaje radcą), Przemek Staroń (internetowy nauczyciel i filozof – zaproszenie na szukajradcy.pl), Red Lipstick Monster (tiktok z udziałem radczyni prawnej o prawach konsumentek). Dzięki tej współpracy informacje o radcach prawnych dotarły do co najmniej 485 tys. osób.

Reklama w prasie

Zawód radcy prawnego oraz wyszukiwarka szukajradcy.pl były także promowane w ogólnopolskiej prasie. W czerwcu 2023 r.
w „Rankingu kancelarii prawnych”, stanowiącym dodatek do dziennika „Rzeczpospolita”, ukazała się reklama szukajradcy.pl. Z kolei w październiku 2023 r. KIRP współtworzyła ośmiostronicowy ogólnopolski dodatek promocyjny do „Gazety Wyborczej”, zatytułowany „W czym pomoże radca prawny”, w którym poza opisem zawodu radcy i działań KIRP zamieszczona została także reklama szukajradcy.pl. Artykuły z dodatku publikowane były na stronie  portalu wyborcza.pl (https://wyborcza.pl/AkcjeSpecjalne/7,183952,30267438,radca-prawny-to-dobry-wybor-w-kazdej-sprawie.html). W połowie grudnia reklama szukajradcy.pl została wyemitowana w magazynie „Forbes”, a o wyszukiwarce mówił także Prezes Włodzimierz Chróścik w wywiadzie – artykule sponsorowanym, opublikowanym na businessinsider.com, ilustrowanym grafiką szukajradcy.pl (https://businessinsider.com.pl/biznes/przewidywalnosc-i-spokoj-w-stanowieniu-prawa-kluczowe-dla-przedsiebiorcow/knj9ms3).