„Problemy prawne? Nie szukaj ucieczki, szukajradcy.pl? to hasło pierwszej w historii tak szeroko zakrojonej akcji wizerunkowej przygotowanej na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych. Start kampanii 26 czerwca zbiegł się w czasie z obchodami jubileuszu 40-lecia samorządu radców prawnych. Filmy zachęcające do korzystania z usług radcy prawnego emitowane były w telewizji, internecie i pociągach PKP Intercity, a plakaty reklamujące radców można było zobaczyć na billboardach i przystankach we wszystkich miastach ? siedzibach okręgowych izb.
Celem kampanii było zbudowanie wizerunku radcy prawnego jako godnego zaufania eksperta w dziedzinie prawa. Radca ma być postrzegany jako solidne wsparcie, którego nie trzeba się bać, który pomoże w każdej dziedzinie prawa i z którego usług warto korzystać cały czas, nie tylko w sytuacji kryzysowej. Spoty reklamowe opierały się na promocji ogólnopolskiej wyszukiwarki radców prawnych ? szukajradcy.pl ? i zachęcały do korzystania z niej.
Wyszukiwarka szukajradcy.pl to narzędzie, które pozwala łączyć radców prawnych z potencjalnymi klientami. Od połowy maja br. dzięki działaniom Krajowej Izby Radców Prawnych jest ona dostępna dla wszystkich radców prawnych w Polsce. Wyszukiwarka stanowi dla klientów znakomite źródło informacji przy poszukiwaniu zawodowego pełnomocnika. W pierwszej kolejności radcy prawni tworzą w niej swoje zawodowe profile ? wizytówki, w których wpisują m.in. specjalizacje prawne i dane teleadresowe. Z kolei potencjalni klienci znajdują w wyszukiwarce wizytówki radców prawnych, wpisując w odpowiednie okno słowa kluczowe, takie jak np. miejscowość czy specjalizacja. W wynikach wyszukiwania klientowi wyświetlają się pasujące sylwetki radców prawnych, którzy mogą pomóc rozwiązać jego problem prawny. Co istotne, swoją wizytówkę w szukajradcy.pl może utworzyć tylko radca prawny, dlatego osoba poszukująca porady prawnej za pośrednictwem wyszukiwarki ma pewność, iż dostanie ją od osoby mającej stosowne wykształcenie i wiedzę.
Kampania wizerunkowa została połączona z obchodami 40-lecia samorządu. Jednym z jej założeń była także chęć zmiany stereotypowego myślenia Polaków, którzy, stając przed problemem prawnym, wychodzą z założenia, że dadzą sobie radę bez pomocy prawnika albo też próbują grać na zwłokę. Tymczasem warto poprosić o poradę radcę prawnego. Może on udzielić szerokiej pomocy prawnej ? zajmie się sprawami rodzinnymi, np. rozwodem czy spadkiem, ale także całościowo sprawami firmy. Radca prawny może reprezentować klientów również w sprawach karnych. Usługi radców są płatne, ale skorzystanie z nich w odpowiednim momencie może zdecydowanie zminimalizować wszystkie koszty (nie tylko te finansowe), jakie ponosimy, próbując zająć się problemami prawnymi na własną rękę. Bowiem radca prawny to osoba, która oferuje bezpieczną i skuteczną pomoc prawną, to najlepsze rozwiązanie problemów prawnych. A przecież każdy wie, że zamiast szukać ucieczki od problemów, lepiej szukać rozwiązań. Sprawy karne, kredyty, rozwody, sprawy spółki, wierzytelności czy inne skomplikowane umowy ? to tylko niektóre z tematów podejmowanych w ramach zaplanowanej kampanii.
Główny spot reklamowy kręcony był 5 czerwca w Warszawie. Na planie filmowym obecni byli Prezes KRRP Włodzimierz Chróścik i Wiceprezes KRRP Aleksandra Gibuła.
Przygotowany na użytek kampanii wizerunkowej spot został dostosowany również do potrzeb osób niesłyszących. Tłumaczem języka migowego w filmie jest Anna Lewandowska, aplikantka radcowska z Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku.
Emisja spotów rozpoczęła się 26 czerwca od kampanii w internecie. Filmy w telewizji ? w kanałach grup TVN oraz Polsat ? były emitowane od 1 do 24 lipca (wersja bez napisów i bez języka migowego). W pociągach PKP Intercity wyświetlano je od 1 do 15 lipca (wersja z napisami i językiem migowym). Do połowy lipca widoczne były także plakaty na billboardach i przystankach.
Szacuje się, że kampania za pośrednictwem telewizji dotarła do ok. 5,2 mln osób, w internecie spoty obejrzało ok.
4,8 mln osób, w pociągach PKP Intercity ? ok. 2,5 mln, a plakaty zobaczyło ok. 7 mln osób. To bez wątpienia imponujący zasięg kampanii.
Kampanię wizerunkową na zlecenie KIRP stworzyła agencja Performance Labs sp. z o.o., we współpracy z agencją 81/82.
Redakcja
Krótko i na temat
Budujemy wiedzę obywateli o zawodzie radcy prawnego
Rozmowa z Włodzimierzem Chróścikiem, Prezesem Krajowej Rady Radców Prawnych.
Pod koniec czerwca wystartowała zapowiadana kampania promująca zawód radcy prawnego, określona jako największa w historii samorządu. Co to dokładnie znaczy?
Rzeczywiście, ta kampania jest bezprecedensowa w sensie skali. Nigdy dotąd nie emitowaliśmy spotów telewizyjnych na tak dużej liczbie zróżnicowanych anten, nie eksponowaliśmy kreacji reklamowych na tak wielu stronach internetowych i nie byliśmy obecni jednocześnie w kilkunastu miastach ? siedzibach izb okręgowych ? na nośnikach outdoorowych (billboardy i wiaty przystankowe). To oczywiście wiąże się z relatywnie dużym budżetem alokowanym (w mniejszej części) na przygotowanie różnorodnych kreacji oraz (w znacznie większej części) na zakup powierzchni reklamowych. To kampania z rozmachem, zrealizowana profesjonalnie, atrakcyjna, a jednocześnie komunikująca najważniejszą, podstawową zasadę: że warto korzystać z usług radców prawnych w różnych życiowych sytuacjach.
Czy izby okręgowe będą mogły przyłączyć się do tej akcji?
Oczywiście. Od początku zakładaliśmy, że będzie to przedsięwzięcie, którego główny ciężar weźmie na siebie Krajowa Izba Radców Prawnych. I tak rzeczywiście jest ? jak wspomniałem, zadbaliśmy o podstawowe pokrycie reklamowe wszystkich miast-siedzib izb okręgowych. Natomiast każda z izb może zintensyfikować kampanię na obszarze swego działania ? zainwestować w większą liczbę nośników czy powierzchni reklamowych, np. więcej billboardów, czy promocję w mediach regionalnych i lokalnych. To oczywiście wiąże się z dodatkowym wydatkiem, ale jeśli tylko budżet danej izby na to pozwala, zachęcam do aktywnego włączenia się w kampanię. Jako KIRP chętnie pomożemy również organizacyjnie ? agencja, z którą współpracujemy, może pomóc w zakupie mediów na korzystnych warunkach. Mówiłem o tym wielokrotnie na spotkaniach z przedstawicielami władz poszczególnych izb i powtarzam to teraz. Każdy radca prawny i aplikant radcowski również może się włączyć w promowanie treści kampanii, np. przez udostępnianie kreacji w mediach społecznościowych. Zachęcam do tego.
Na jakie efekty kampanii pan liczy? Czy i co może ona realnie zmienić w postrzeganiu zawodu radcy prawnego przez Polaków?
W Polsce jesteśmy ciągle na etapie budowania rozpoznawalności zawodu, edukowania o kompetencjach radców prawnych i możliwościach wsparcia, które dają swoim klientom. To działanie zakrojone na lata, może nawet na dziesiątki lat. W tym sensie nie spodziewam się, że obecna kampania zrewolucjonizuje świadomość prawną Polaków, ale jestem przekonany, że to bardzo ważna, znacząca cegiełka w całym procesie budowania wiedzy obywateli naszego kraju o zawodzie radcy prawnego. To jeden z komponentów ? obok edukacji prawnej, działań pro bono, innych kampanii promocyjnych, przedsięwzięć społecznych ? które łącznie, w dłuższej perspektywie sprawią, że Polacy skierują swoje kroki do radcy prawnego, zanim założą spółkę, kupią mieszkanie czy zaciągną dług. Mamy plan i będziemy konsekwentnie go realizować.
Redakcja