Promujemy ekspercką wiedzę radców prawnych

0

Rozmowa z r. pr. Martą Kruk, przewodniczącą Komisji Promocji Zawodu Krajowej Rady Radców Prawnych.

Marta Kruk

Zawód radcy prawnego wykonuje od 2013 r. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, prawie IT, prawie nowych technologii, e-commerce, ochrony prywatności i danych osobowych oraz prawie ochrony konkurencji. W obszarze jej zainteresowań są też prawo turystyczne, farmaceutyczne oraz zamówień publicznych. Jest wspólniczką w kancelarii prawnej. Przewodnicząca Komisji Promocji Zawodu Krajowej Rady Radców Prawnych, przewodnicząca Komisji ds. Promocji Zawodu, Komunikacji i Mediów oraz rzeczniczka prasowa OIRP we Wrocławiu.

Ruszyła druga edycja kampanii promującej radców prawnych i wyszukiwarkę szukajradcy.pl. Jaki będzie jej przebieg? Czy są jakieś zmiany w stosunku do ubiegłego roku?

W tym roku novum jest to, że promujemy radców prawnych i nasz zawód również poprzez spot radiowy, czyli jesteśmy zarówno w telewizji, Internecie, w pociągach, jak i w radiu.

Emisja naszego spotu promocyjnego najwcześniej rozpoczęła się w Internecie i tu potrwa najdłużej – od 8 maja do 31 lipca. Następnie mamy miesiąc przerwy i wracamy od 1 września do 31 października. Kampania będzie więc rozłożona w czasie –
najpierw prawie trzy miesiące i po wakacjach dwa miesiące. Będziemy się pojawiać w Internecie na różnych stronach i portalach internetowych.

Jeżeli natomiast chodzi o telewizję, to emisja naszych spotów rozpoczęła się 15 maja i będzie można je oglądać do 28 maja, a następnie, w drugiej odsłonie – od 11 do 24 września. W tym roku te odsłony są bardziej sterowane niż w 2022 r., bo jesteśmy na programach tematycznych Grupy TVN i Grupy Polsat, bo tak też ukierunkowaliśmy tę naszą promocję wspólnie z profesjonalną agencją, która nas wspiera.

W przypadku kampanii w radiu ta promocja również rozpoczęła się 15 maja i potrwa do 28 maja, we wrześniu natomiast od 11 do 30. Z naszym spotem będziemy występować w stacjach RMF FM i TOK FM, bo do tych słuchaczy chcemy dotrzeć.

Tak więc podzieliliśmy tegoroczną kampanię na okresy wiosenny i jesienny. Wyjątkiem są tu pociągi dalekobieżne, w których film promujący nasz zawód zobaczymy od 15 do
30 maja oraz od 15 do 30 września, ale także w dniach od 1
do 15 lipca. W tym okresie bardzo dużo osób podróżuje, więc będzie to idealna okazja dla tego efektu, który chcemy osiągnąć, czyli dla wzmocnienia wizerunku radcy prawnego i wzmocnienia rozpoznawalności naszego zawodu w społeczeństwie.

Czy doświadczenia z ubiegłorocznej kampanii wpłynęły na kształt obecnej?

Oczywiście. Po zakończeniu pierwszej odsłony kampanii w 2022 r. analizowaliśmy w gronie członków komisji raport z jej wynikami, zastanawiając się, jakie decyzje podjąć, żeby uzyskać lepszą korzyść dla radców prawnych. I zdecydowaliśmy np., że mimo iż każda większa firma raczej korzysta z usług kancelarii prawnej, to ten nasz przekaz będziemy kierować również do nich, a nie tylko do małych przedsiębiorców i osób fizycznych.

Przeanalizowaliśmy też, gdzie były największe zainteresowanie, największa oglądalność i tak też obecna kampania została ukierunkowana. Ponadto, w celu bardziej efektywnego działania w przyszłości, zarekomendowaliśmy zlecenie wykonania badań w zakresie rozpoznawalności zawodu i to na szerokiej grupie odbiorców. Doszliśmy bowiem do wniosku, że musimy mieć tzw. twarde dane na ten temat, żeby mieć pewność co do przyszłych działań m.in. związanych z promocją zawodu.

Więc to jest na razie temat otwarty. Przejdźmy zatem do działań, które są chyba większą nowością niż spoty w radiu – do współpracy z influencerami. Czy oni zostali już wybrani, czy już działają?

Wytypowaliśmy grupę sześciu influencerów, z którymi odbyliśmy już rozmowy co do zakresu przedmiotowego i warunków tej współpracy. Projekt zaprezentowaliśmy w szczegółach na posiedzeniu Prezydium KRRP i został on przyjęty, więc ta współpraca rozpocznie się w bardzo szybkim tempie. Być może jeszcze w czerwcu br.

To nietuzinkowe działanie – jaki był klucz doboru tych osób?

Taki, jak we wszystkich innych działaniach promocyjnych – grupa odbiorców, do których chcemy dotrzeć. Analizowaliśmy portfolio danego influencera, a więc to, czy on będzie spełniał nasze oczekiwania co do obserwatorów, czyli zasięgu jego działania. Chodziło nam także o to, żeby się oni od siebie różnili. Może będzie to trochę zaskakujące, ale wszyscy w komisji mamy nadzieję, że właśnie przez to efekt ich działania będzie bardziej spektakularny, bardziej widoczny i przełoży się na wyniki w badaniach rozpoznawalności zawodu radcy prawnego. Ten projekt również wśród członków komisji wywołuje duże emocje.

Muszę powiedzieć, że Prezes Włodzimierz Chróścik miał nosa, jeżeli chodzi o dobór poszczególnych członków Komisji Promocji Zawodu, bo każda z tych osób jest wyjątkowa
i wnosi dużą wartość dodaną. Przewodniczyć takiej komisji to jest prawdziwa przyjemność. Spotykamy się bardzo często, zwłaszcza online i ta współpraca dobrze się układa. Tworzymy zgrany zespół, dzielimy zadania projektowo, zgodnie
z rekomendacjami na ostatnim szkoleniu, które miało miejsce
w Poznaniu, wykonujemy poszczególne zadania i rzeczywiście wyniki tej pracy są widoczne. To jest również zasługa Wiceprezes nadzorującej nasze prace, Aleksandry Gibuły, która bardzo nas w realizacji tych zadań wspiera.

Jednym z nowych projektów promujących radców prawnych są podcasty. Z informacji na temat działań komisji wynika, że ich tematy zostały już wybrane. Jakie one będą?

W przypadku podcastów zadanie komisji polegało głównie na wytypowaniu tych tematów. Na podstawie analizy wyników raportu po emisji pierwszej serii podcastów postanowiliśmy wejść bardziej w szczegóły. Rozważaliśmy też nową osobę prowadzącą, którą teraz jest red. Anna Krzyżanowska. Zaproponowaliśmy kilkanaście konkretnych tematów, do których wskazaliśmy potencjalnych gości, mając na względzie zarówno ich specjalizacje, jak i dorobek. Chodziło nam o takie zgranie tematów i osób, żeby były one ciekawe zarówno dla oglądających, jak i słuchających, bo przecież podcastów się często tylko słucha.

Wzięliśmy pod uwagę również projekty, które realizujemy, np. słownik pojęć prawnych i medycznych w polskim języku migowym. Uznaliśmy również, że w związku ze zbliżającymi się wakacjami interesujące mogą być kwestie związane z prawem turystycznym. Te podcasty są już w trakcie realizacji.

Słownik to projekt dofinansowany przez MEiN, czyli termin jest z góry określony. Kiedy on powstanie?

Według harmonogramu do końca marca 2024 r., czyli jest jeszcze niespełna rok.

Zdążycie?

Na pewno, choć to nie jest zależne od nas, bo liderem tego projektu jest Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki, Zakład Językoznawstwa Ogólnego i Migowego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, jednym z partnerów jest zaś Instytut Spraw Głuchych. W projekcie mamy grupę roboczą, którą tworzą przedstawiciele partnerów projektu, w tym również Krajowej Izby Radców Prawnych. Projekt realizowany jest pod kierownictwem prof. dr. hab. Pawła Rutkowskiego – kierownika Pracowni Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. Nasz wkład polegał na pomocy w doborze ok. 2 tys. haseł z dziedziny prawa, które znajdą się w tym słowniku. Obecny stan prac nad projektem jest taki, że siatka pojęciowa powstała, jest już też przygotowany projekt tzw. landing page. Po jej uruchomieniu każdy zainteresowany będzie mógł zapoznać się z informacjami na temat tego słownika, ale przede wszystkim z hasłami, które się w nim znajdą, bo w większości są one nowe w języku migowym. Dla każdego z nich powstają dwa różne sposoby „zamigania”, które zostaną poddane testom w środowisku osób niesłyszących. I dopiero ta definicja słowa, która okaże się właściwsza, bardziej zrozumiała, znajdzie się w słowniku.

Wkład w powstanie słownika pojęć prawniczych w polskim języku migowym to bardzo wartościowa inicjatywa samorządu radcowskiego skierowana do społeczeństwa osób niesłyszących. Bo tak naprawdę ta grupa osób była wykluczona z normalnego funkcjonowania.

Jednym z zadań komisji jest analiza i ocena postrzegania radców prawnych i zawodu radców prawnych. Stąd pytanie – jak postrzegani są radcowie i samorząd radcowski w społeczeństwie?

Jak już wspomniałam, nie mamy twardych i aktualnych danych na ten temat i dopiero badania w szerokim zakresie, które jako komisja zarekomendowaliśmy, nam to pokażą. Na podstawie różnych ogólnie dostępnych źródeł, w tym również badań z 2016 r., mogę natomiast powiedzieć, że mimo naszej ponad 40-letniej historii nie jesteśmy zbyt mocno rozpoznawalni, a kwestia poszerzenia naszych uprawnień i kompetencji w 2015 r. nie została przez społeczeństwo należycie zauważona.

Dlatego tak ważne jest, żeby obywatele mieli aktualne informacje o naszych specjalizacjach, stąd też potrzeba powołania komisji promującej zawód i działania, które podejmujemy, mające na celu wzmocnienie naszej roli na rynku usług prawnych.

Tu przede wszystkim chodzi o zmianę mentalności społeczeństwa, bo zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne w codziennych sprawach nie sięgają po pomoc prawną. Robią to dopiero wtedy, kiedy pojawiają się problemy, gdyż wcześniej np. skorzystali z informacji w Internecie, które są często błędne lub nieaktualne.

Naszym zadaniem jako Komisji Promocji Zawodu jest to, żeby zakomunikować społeczeństwu, że jesteśmy fachowcami w wielu różnych dziedzinach prawa, możemy udzielić potrzebnego wsparcia i pomocy każdej osobie, w tym również w nowo powstających dziedzinach, np. w nowych technologiach. Mamy ekspercką wiedzę, potwierdzoną egzaminami zawodowymi, podlegamy odpowiedzialności dyscyplinarnej, obowiązuje nas Kodeks Etyki Radcy Prawnego, więc można nam zaufać i powierzyć swoje sprawy osobiste i zawodowe. Jesteśmy dla ludzi i bliżej ludzi. Ponadto koszty obsługi prawnej w porównaniu z wydatkami, jakie trzeba ponieść w przypadku pojawienia się jakiegoś problemu prawnego czy sporu, są nieporównywalnie niskie.

Trwałym sposobem na dotarcie z tym przekazem jest wyszukiwarka szukajradcy.pl, która w obecnych działaniach promocyjnych jest obecna.

Wyszukiwarka, którą uruchomiliśmy w maju 2022 r., jest tym, co spaja naszą kampanię. Bo nawet jeżeli komunikujemy społeczeństwu, że jesteśmy dostępni, że możemy być dla poszczególnych osób czy przedsiębiorców wsparciem w każdej bieżącej sprawie życia codziennego czy też przy prowadzeniu biznesu, to tak naprawdę powstaje pytanie, jak dotrzeć do tych radców prawnych. I ta wyszukiwarka jest takim kanałem łączącym radców prawnych z potencjalnymi klientami. Dla szukających pomocy jest ona również źródłem pierwszej i zweryfikowanej informacji prawnej.

W wyszukiwarce można znaleźć eksperta w danej dziedzinie po specjalizacji i na określonym terytorium naszego kraju. Ponadto każdy radca prawny ma możliwość stworzenia w niej swojego portfolio, umieszczania określonej porady prawnej, a nawet prowadzenia blogu tematycznego. Potencjalny klient zatem, łącząc się z witryną szukajradcy.pl, może od razu uzyskać wstępne informacje prawne w danej dziedzinie i w ten sposób też zweryfikować, czy dany radca prawny mu odpowiada i czy chce się z nim skontaktować.

Muszę też podkreślić, że w tym roku zweryfikowaliśmy siatkę haseł w wyszukiwarce, usprawniliśmy ją o nowe funkcjonalności, które ruszyły w maju, a więc wraz z obecną odsłoną promocji naszego zawodu.

Obecnie pracujemy nad tym, żeby jak najwięcej radców i radczyń prawnych w tej wyszukiwarce się znalazło.

Jak chcecie radców prawnych do tego przekonać?

Przede wszystkim poprzez wsparcie okręgowych izb radców prawnych w określonych działaniach komunikacyjnych – to jedno z głównych zadań na ten rok, jeśli chodzi o Komisję Promocji Zawodu.

W ubiegłym roku, wraz z uruchomieniem wyszukiwarki radców prawnych, zasugerowaliśmy w projekcie listu intencyjnego do izb okręgowych możliwe formy dotarcia do radców prawnych – czyli nie tylko komunikację poprzez media społecznościowe czy stronę internetową danej izby, ale chociażby poprzez wysyłkę SMS-ów, newsletterów. Wszystko po to, by członkowie naszego samorządu wiedzieli, że jest ta wyszukiwarka, i żeby się do niej wpisywali, bo jest to na pewno bardzo dobre narządzie dla każdego radcy prawnego, dla każdej radczyni prawnej. To, czy będzie to jedynie wizytówka z nazwiskiem i specjalistami, czy też szerszy profil, zostawiamy do indywidualnej decyzji każdego radcy prawnego. Oczywiście namawiam do tego, by ten wpis ubogacić. Bo to powoduje, że się jest bardziej widocznym w wyszukiwarce, czyli jest większa szansa, żeby potencjalni klienci dotarli do tego konkretnego radcy czy konkretnej radczyni prawnej.

Jak wygląda realizacja tego zadania? Podejrzewam, że najlepsza sytuacja jest w warszawskiej izbie, która tę wyszukiwarkę miała najwcześniej.

Jeśli chodzi o współpracę z izbami, to jest różnie. W warszawskiej izbie lepiej, bo tu radców jest najwięcej i działa efekt skali. Komunikację z izbami prowadzimy w różnej formie, tak żeby rozpropagować informację o nowej wyszukiwarce wśród radców prawnych, bo tak naprawdę efekt zostanie osiągnięty, gdy wyszukiwarka będzie miała odpowiednio dużą liczbę radców prawnych, którzy się do niej zapiszą. I nad tym pracujemy. Nie mamy natomiast informacji na temat tego, jak to się przekłada na wpisy poszczególnych radców prawnych. Nasza rola jest inna – jesteśmy tzw. ciałem doradczym, przygotowujemy różne projekty, dokumenty, jeśli jest taka potrzeba. Te informacje idą do wszystkich izb i one są przez nie szeroko publikowane.

Podejrzewam, że te formy promocji zawodu, o których tu mówiliśmy, to nie wszystko.

To prawda. Jeszcze w tym roku – we wrześniu lub w październiku – zamierzamy zorganizować ogólnopolski dzień z radcą prawnym, czyli taką kampanię społeczno-informacyjną połączoną z nieodpłatną pomocą prawną w drobnych sprawach, dla każdej osoby, która się w tym dniu zgłosi do radców prawnych. Chcemy do tego zmobilizować wszystkie okręgowe izby i oczywiście samych radców prawnych, wykorzystując wszystkie kanały promocyjne, żeby poinformować, że taki dzień się będzie odbywał. Obecnie pracujemy nad ramami i założeniami tego projektu.